close
Praktické tipy

Jak na úspěšný velký úklid: Stanovení cílů, motivace a efektivita

uklid

Předtím než se pustíte do velkého úklidu, je klíčové stanovit si cíle a celkovou strategii. Proto zde najdete praktické tipy na efektivní organizaci a jednotlivé kroky, které vám pomohou dosáhnout cíle. Díky stanovení priorit a realistickým plánům zvládnete úklid bez zbytečného stresu.

Stanovte si cíle

Než se pustíte do velkého úklidu, je důležité stanovit si priority. Rozmyslete si, na které prostory se chcete zaměřit a kolik času jste ochotni investovat. Vyberte místa, na kterých vás nepořádek trápí nejvíce. Postavte se doprostřed místnosti a pomalu se otáčejte o 360 stupňů. Snadno tak najdete konkrétní věci, které vám vadí a organizace půjde snáz.

Myslete do budoucnosti

Položte si otázku, proč danou místnost vlastně chcete uspořádat. Pokud najdete dostatečně závažný důvod, získáte zároveň motivaci, abyste celý proces zvládli. Konkretizujte své touhy – představte si, jak bude uspořádaný prostor vypadat. Jak se v něm budete cítit?

Zavřete na chvilku oči, oprostěte se od nepořádku a představte si, jak by uklizený prostor mohl vypadat. Jak se v místnosti budete pohybovat, kde budete pohodlně sedět nebo pracovat. Tato představa vám může pomoci soustředit se na daný úkol. Můžete si to dokonce i sepsat či si vytvořit inspirativní nástěnku na Pinterestu. Zapojíte tak do úklidu všechny své smysly, cíle se vám pak bude dosahovat snáz.

Stanovení priorit

Vytvořte si konkrétní seznam věcí, kterých chcete v místnosti dosáhnout. Snažte se položky seřadit, aby byl postup logický. Je dobré si nejprve stanovit menší cíle – něco, co zvládnete během jednoho dne či pár volných hodin. Úspěch je největší inspirací pro další projekty. I z malého úspěšně dokončeného projektu budete mít dobrý pocit.

Při sestavování priorit je důležité zaměřit se na několik věcí:

  • Nejvíc bolavé místo – která místnost v domě váš trápí nejvíce? Co v ní nepříjemně vyčnívá? Tím se zabývejte nejdříve, pak se vrhněte na úklid.
  • Nejlepší výsledky – vyberte si projekt, který přinese největší výsledky v co nejkratším čase a s nejmenším úsilím. Začátek vám tak půjde lépe od ruky.

Díky sepsání seznamu to budete mít vždy na očích. Později si navíc můžete prohlédnout, co vše už jste zvládli.

Je dobré každému úkolu stanovit konkrétní termín, kdy ho splníte. Lépe tak upevníte cíle a budete se držet plánu.

Krok zpět

Je možné, že narazíte na překážky, které vám budou bránit v pokroku. V takových chvílích je vždy důležité vrátit se k původnímu cíli. Může jít třeba o snahu zařídit obývací pokoj, kde se budou moct hosté pohodlně usadit. Život je ale plný dalších starostí, možná vám proto dělá problém jen uklidit konferenční stolek. Je dobré dát si chvilku pauzu, postupovat po malých krůčcích a následovat předem stanovený plán.

Rozdělení projektů

Velké projekty – například úklid šatníku či vyklizení půdy se mnohdy nepodaří dokončit během jednoho odpoledne. Rozdělte si to proto na více malých projektů, které zvládnete během 15 až 60 minut, případně více, dle toho, co zvládnete. Zaměřte se pouze na jedno malou oblast či jeden typ úkolů, než budete postupovat dál.

Šatník můžete rozdělit dle jednotlivých zón – pro pověšené oblečení, složené kousky, boty, doplňky a podobně. Pak každé z nich věnujte určitý čas.

Nebo si práci rozvrhněte na jednotlivé kroky, které je třeba splnit. Může jít o roztřídění oblečení, rozhodnutí, jaké kousky si necháte a které pošlete dál. Rozvrhněte si rozložení skříně a sepište si, co budete potřebovat, například nové skladovací boxy, ramínka a podobně.

Při velkém úklidu je důležité celý proces rozdělit na menší kroky. Zároveň je dobré definovat počáteční a koncový bod, díky tomu budete postupovat efektivně.

Zdroj foto: www.freepik.com

Tags : úklid

The author Michaela

Leave a Response