Přesto, že se většina lidí těší na odpočinek a vysněnou dovolenou, může se bohužel stát, že se jí nakonec neúčastní. Důvodů může být nespočet. Mezi nejčastější storno dovolené patří úraz či nemoc, ať už se to týká přímo nás nebo našich blízkých. Jestliže jste měli cestovat na dovolenou prostřednictvím cestovní kanceláře, pravděpodobně máte zaplacený stornopoplatek. Jeho výše se může různit, roli také hraje to, kolik dnů před odjezdem zájezd rušíte. Vše by mělo být obsahem smlouvy a tento krok není radno podcenit, již na samém začátku vybírání dovolené. Při zrušení pár dnů před odjezdem se také může stát, že vám cestovní kancelář nic nevrátí. Stejně tak storno letenky se řídí podmínkami letecké společnosti a vybraného tarifu.
Rada číslo jedna – čtěte všeobecné podmínky
Než se zavážete odcestovat a uhradit dovolenou přes cestovní kancelář, čtěte všeobecné podmínky. Obzvlášť zvýšenou pozornost věnujte části, kde zmiňují možnosti zrušení zájezdu. Nestane se pak, že budete nemile překvapeni realitou. Pravdou je, že většina cestovních kanceláří má právě storno precizně ošetřené a poplatkům se nevyhnete.
Rada číslo dvě – pečlivě vybírejte lokalitu
Pokud si myslíte, že zrušení zájezdu do zemí, kde hrozí nepokoje a ozbrojené konflikty bude adekvátním důvodem, pro vrácení peněz, tak se mýlíte. Zájezd může z důvodu vyšší moci ve většině případů zrušit pouze cestovní kancelář. Ta buď klientovi vrátí peníze, případně nabídne jinou alternativu. Vaše snaha zrušit takovou dovolenou bez poplatků bude marná. Každá cestovní kancelář monitoruje nastalou situaci, pokud by hrozilo jakékoliv riziko, přepraví vás do bezpečí. Cestovní kancelář nechce riskovat vysoké tresty, které jí plynou z odpovědnosti, kterou má vůči svým klientům, včetně ztráty důvěry.
Rada číslo tři – zkuste výměnu
Jestliže za žádnou cenu nechcete odjet do míst, kde je napjatá situace, zkuste kompromis a domluvit se s cestovní kanceláří na výměně – do jiné destinace. Není to žádná povinnost ze strany cestovních kanceláří, ale na stranu druhou náš zákazník – náš pán. V případě, že si společnost bude chtít zachovat své dobré jméno a nepřipravit se o spokojené klienty, pokusí se vám vyjít vstříc. Jistota to však není.